2008-04-10

Vad man kan pyssla med...










... när man skriver en avhandling! Ska man avsluta sin doktorsavhandling är det trevligt med små projekt som har ett slut, så jag har ägnat hösten åt att, bland annat, sticka vantar.
Paret till vänster är stickade i vriden resår i Peer Gynt som jag färgat med Zenits färger, dels enbart turkost, dels en blandning av turkos och gul för att få lime grön. Jag gjorde så att jag tog garnnystan och doppade först ena sidan i färg en stund, sedan vände jag på nystanen och doppade den andra sidan. Av resterna stickade jag en mudd som jag använde på vantarna i mitten som i övrigt är stickade i Morjärvs två trådiga, färgat limegrön med Zenits färger. Längst ut på handen gröna pärlor i forma av ett hjärta. Vantarna längst till höger är nålbundna i lilla lovikka, Järbo.
Jag har också stickat två par lovikka vantar (garn från Morjärvs ullspinneri) och ett par i Järbos raggi där jag blandat två färger för att få en vridning på baksidan så att det blir en extra tjock och go vante. Till sist så har jag inspirerats av Mina maskor och stygn och gjort en i-snodds blomma som jag fäste på handen. Garnet är Garnstudios Alaska.

En liten outfit till en ung dam har jag stickat i Marks och Kattens ekoull. Mönstret kommer från vi föräldrar. Modellen är min kära gamla nalle som fyller 38 år i år.
/A-K

3 kommentarer:

  1. Du är ett vantfenomen! Jag önskar dig all lycka och välgång på de stora postdochaven!!

    SvaraRadera
  2. Fina allihopa! den där snodden ska jag ta och prova..... Passar även på att tacka så väldigt mycket för senast! Trevligt värre , hoppas att du dansade natten lång!

    /ylva

    SvaraRadera
  3. En ordentligt älskad nalle som ser ut att vara mäkta stolt över sitt utstyr! Fina grejer!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.